مقالات

معرفی انواع گل رز و استفاده از آنها مراسمات مختلف

دسته گل عروسی با گل رز قرمز

نحوه نگهداری از گل‌رز و انواع آن و مراسماتی که از آن استفاده می شود:

لابد برای شما هم پیش آمده است که به محض ورود به گل فروشی یا باغ گل، بوی خوش و آشنایی توجه شما را جلب کند. بنابراین، جای تعجبی ندارد که علت وجود بوی خوش را در گل های رز بیابید.

گل های رز یکی از بهترین و پرطرفدارترین گل های جهان هستند که لقب ملکه گل ها را نیز به خود اختصاص داده اند. در این مطلب صفر تا صد نحوه نگهداری و موارد استفاده از گل رز را بررسی می کنیم. اگر در جستجوی یک راهنمای جامع برای خرید سبد گل رز ، استند گل رز ، تاج گل رز ، پایه گل رز ، دسته گل رز و جام گل رز هستید؛ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دسته گل عروس رز قرمز
با استفاده از دسته گل رز قرمز در مراسم عروسی، جلوه لباس عروس بیشتر خواهد شد.

بررسی گل رز و خانواده آن

گل‌رز که در فارسی تاجیک تحت عنوان گل صد برگ از آن یاد می کنند؛ از خانواده گل سرخیان است و 150 نوع مختلف از آن وجود دارد. گل های رز در بیشتر مناطق ایران به خوبی رشد می کنند. علاوه بر این در بخش هایی از فرانسه، روسیه و اروپا نیز یافت می شوند. تا به امروز بیش از بیست هزار نوع رز در جهان نامگذاری شده است که هر یک از آنها کاربرد خاص خود را دارند. از گل های رز فقط برای زیبایی و تزیین محیط استفاده نمی شود. با این حساب برای تولید عطر، مربا و سایر مواد خوراکی از رز استفاده می کنند.

نحوه نگهداری از گل های رز

گل های رز در دسته گل های محبوب قرار می گیرند که بیشترین کاربرد را در مراسم های مختلف خواهند داشت. با این حساب بیشتر افراد علاقه زیادی به کاشت و نگهداری از گل های رز دارند. در این شرایط اطلاع از نحوه کاشت و نگهداری از گل های رز حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین، برای نگهداری از گل های رز باید به چند مهم و اساسی توجه کرد که جلوی پژمرده شدن گل ها را گرفت. در حال حاضر مهمترین نکات برای نگهداری از گل های رز عبارتند از:

1. نور و دمای محیط را تنظیم کنید

یکی از مهمترین مسائل در نگهداری از گل رز، تنظیم کردن نور و دمای محیط است. گل های رز از آن دسته از گل های حساس و زیبایی هستند که در فضای باز و محیط گلخانه ای بهتر رشد می کنند. بنابراین، در بیشتر مواقع با استفاده از نور غیر مستقیم یا قرار دادن گل در محیط آپارتمانی، نمی توان از گل های رز نگهداری کرد؛ چرا که در طول مدت زمان کوتاهی رشد گل متوقف شده و به مرور زمان، گل از بین خواهد رفت. علاوه بر نور محیط، دمای مناسب نیز در نگهداری از گل اهمیت زیادی خواهد داشت. با این حساب، دمای مناسب برای رشد گل‌رز، عددی بین 15 تا 20 درجه خواهد بود. بنابراین، باید گفت که در دمای بالاتر یا کمتر، رشد گل کمتر خواهد شد و به مرور گل خشک می شود.

2. نحوه و میزان آبیاری گیاه را بشناسید

برای آبیاری گل رز باید به چند نکته اصلی توجه کرد. واقعیت این است که گل های رز در فصل های بهار و تابستان به آبیاری منظم نیاز خواهند داشت. با این تفاسیر آبیاری صحیح گل حرف اول را در رشد آن خواهد زد. در این شرایط توصیه می شود که پس از خشک شدن خاک، به صورت مداوم آبیاری را انجام داده و خاک را مرطوب نگه دارید. با این وجود باید به این نکته توجه داشته باشید که در فصل های سرد سال، گیاه به خواب می رود و به آبیاری کمتری نیاز خواهد داشت. با این حساب در فصل زمستان نیازی به آبیاری مداوم نخواهد بود. بنابراین، در یک جمع بندی کلی می توان گفت که بهترین مناطق برای رشد و نگهداری از گل‌رز، مناطق مرطوب خواهند بود.

3. برای کاشت گل از خاک مناسب استفاده کنید

سومین نکته مهم در نگهداری از گل های رز، استفاده از خاک مناسب برای کاشت گل است. در واقع خاک مناسب می تواند به راحتی رطوبت را حفظ کرده و آب اضافه را تخلیه کند. در این شرایط خاک حکم غذا را برای گل خواهد داشت. بنابراین، با استفاده از خاک لومی و کمپوست خوب، می توان انتظار داشت که گل به خوبی رشد کرده و تا مدت زمان زیادی ماندگاری خود را حفظ کند. با این وجود برای کاشت گل در باغچه، باید در اواخر فصل زمستان، مقداری کود به خاک اضافه شود. در حال حاضر کودهای مختلفی در بازار وجود دارند که با تهیه آنها می توان بافت خاک را بهتر کرد.

دسته گل رز سفید و شیری
دسته گل رز سفید بیشتر برای مراسم عروسی یا جشن های نامزدی انتخاب می شوند.

با انواع گل رز آشنا شوید

یک دسته‌گل رز این قابلیت را خواهد داشت تا به افزایش آرامش شما کمک کرده و خواب شما را بهبود ببخشد. در واقع بیشتر افراد از گل های رز برای رایحه درمانی استفاده می کنند. به همین دلیل اسانس این گل، قیمت بسیار زیادی دارد. علاوه بر این گل‌رز به عنوان گل ملی در 10 کشور انتخاب شده است. با این حساب به جرات می توان گفت که خرید، پرورش و نگهداری از گل های رز خالی از لطف نخواهد بود. در حال حاضر گل های رز انواع مختلفی دارند که معروف ترین آنها عبارتند از:

  • رز بوته ای

گل رز بوته ای یکی از انواع گل های رز افقی است که در باغچه ها یا باغ های گل کاشته می شود. گل های رز بوته ای تا پنج متر می توانند رشد کنند و تیغ زیادی را روی ساقه های خود دارند. با این وجود از نظر زیبایی حرف اول را می زنند و محیط زیادی را به خوبی پوشش می دهند.  

  • رز بالارونده

در حال حاضر گل رز بالارونده به عنوان یکی از گل های معروف جهان شناخته می شود که به سبب وجود ساقه های بلند، پوشش جذاب و متفاوتی را خواهد داشت. گل های رز بالارونده می توانند دو نوع بزرگ و مینیاتوری داشته باشند. با این وجود برخلاف نامشان، خودرو نیستند و برای رشد به هرس و مراقبت نیاز دارند.

  • رز هیبریدی

گل رز هیبریدی یکی از انواع گل های رز است که به واسطه گلبرگ های بزرگ، در دسته گل های رز معروف قرار گرفته است. گل های رز هیبریدی در رنگ های مختلفی یافت می شوند و حدود 2 متر قد دارند. علاوه بر این به دلیل سهولت در نگهداری و گلدهی مناسب، بیشترین فروش را در گل فروشی ها خواهند داشت.

  • رز انگلیسی

امروزه گل رز انگلیسی بیشتر با رنگ زرد شناخته می شود و اندازه آن چیزی حدود 12 سانتی متر است. این گل در برابر سرما مقاومت زیادی دارد و به صورت فنجانی رشد می کند. علاوه بر این نسبت به سایر گل های رز، به نگهداری کمتری نیاز خواهد داشت. بنابراین، پرورش آن به صرفه تر خواهد بود.

  • رز مینیاتوری

گل رز مینیاتوری یکی از گل های رز کوچک و محبوبی است که برای نگهداری در تراس یا محیط های نورگیر کوچک، انتخاب هوشمندانه ای محسوب می شود. گل های مینیاتوری ارتفاع زیادی ندارند و معادل 30 الی 70 سانتی متر طول خواهند داشت. بنابراین، نگهداری از آنها دشوار نخواهد بود.

دسته گل رز سفید و صورتی
دسته گل عروس با گل رز صورتی و سفید

استفاده از گل های رز

وقتی از این گل صحبت می کنیم، این سوال مهم مطرح می شود که نحوه استفاده از آن چگونه است و در چه مجالس و مهمانی هایی کاربرد دارد؟ در پاسخ به این پرسش می توان گفت که گل های رز بیشترین کاربرد را در مجالس رسمی دارند. بنابراین، جای تعجبی نخواهد داشت که با دیدن یک تاج گل رز در مهمانی یا همایش، به وجد آمده یا از بوی خوش آن لذت ببرید. در ادامه مهمترین موارد استفاده از گل های رز را در مراسم و مهمانی ها شرح می دهیم.

استفاده از گل رز در مراسم عروسی

در طول تاریخ رز همیشه نماد عشق و دوستی بوده است. بنابراین، دلایل استفاده از رز، ظاهر زیبا و قیمت مناسب آن، سبب شده است تا استفاده از گل رز در مراسم عروسی متداول شود. امروزه از گل های رز برای تزیین تالارهای عروسی استفاده می شود. بنابراین، افرادی که دوست دارند مجلس عروسی را در یک محیط تزیین شده و خوشبو برگزار کنند؛ می توانند خرید گل های رز را در اولویت قرار داده و ورودی تالار را با استفاده از پایه گل رز بزرگ تزیین کنند.

استند گل رز صورتی و سفید
نمونه ای از استند گل عروسی و پایه گل برای عروسی

گل های رز برای دسته گل عروس

یکی دیگر از موارد استفاده از گل های رز، ساخت دسته گل عروس است که استایل عروس را کامل خواهد کرد. با این حساب دسته گل رز سفید عروس می تواند انتخاب زیبا و متفاوتی برای شما باشد. رزهای قرمز نیز به سبب زیبایی و جلوه متفاوت می توانند، انتخاب هوشمندانه ای محسوب شوند. با این تفاسیر با استفاده از گل های یکدست و همرنگ، می توان دسته گل شیک، لاکچری و متفاوتی را سفارش داد.

ماشین عروس با گل های رز

یکی دیگر از موارد استفاده ، تزیین کردن ماشین عروس با گل رز است. گاهی اوقات عروس و داماد تصمیم می گیرند تا برای سفارش دسته گل و تزیین ماشین عروس از یک مدل گل استفاده کنند. در این شرایط توصیه می شود تا از رز رنگ قرمز استفاده کنند. گل های رز قرمز برای تزیین کردن ماشین انتخاب فوق العاده خوبی هستند. ماشین عروس گل رز قرمز برای ماشین سفید و لباس سفید عروس بیشترین جلوه و زیبایی را خواهند داشت.

ماشین عروس گل رز قرمز
ماشین عروس گل رز قرمز با طرح های شیک و لاکچری

دسته گل رز و سبد گل رز خواستگاری

یکی دیگر از کاربردهای مهم گل های رز، سبد گل رز خواستگاری با رنگ های متنوع و دسته گل خواستگاری رز قرمز است. مراسم خواستگاری یکی از مراسم های مهم محسوب می شود که در بیشتر مواقع برای برگزاری آن تشریفات خاصی وجود خواهد داشت. برای برگزاری مراسم های خواستگاری همراه داشتن دسته گل ضرورت دارد. با این حساب به همراه داشتن سبد گل رز قرمز یا سبد گل رز سفید می تواند اولین گام شما برای دریافت جواب مثبت از عروس خانم باشد. همچنین برای این مراسم می توانید از جام گل رز خواستگاری نیز استفاده کنید. قیمت جام گل رز به نسبت دسته گل و سبدگل بالاتر خواهد بود اما برای برگزاری باشکوه تر مراسم انتخاب مناسبتری خواهد بود.

سبد گل و دسته گل مینیاتوری برای محافل رسمی

کمتر کسی هنگام شرکت در جلسات دفاع پایان نامه دوستان یا آشنایان خود، بدون دسته گل یا سبد گل حاضر می شود. بنابراین، خرید یک دسته گل رز مینیاتوری یا یک سبد گل رز مینیاتوری می تواند گزینه خوبی محسوب شود. دسته گل‌رز می تواند احساس خوبی را به فرد منتقل کند. علاوه بر این برای حضور در گالری های نقاشی، مهمانی های رسمی یا قرار ملاقات اول مناسب خواهد بود. با این وجود توصیه می شود برای حضور داشتن در این جمع ها به یک دسته گل رز کوچک مینیاتوری یا سبد گل رز صورتی سفید جمع و جور بسنده کنید.

سبد گل رز صورتی و سفید
سبد گل رز صورتی و سفید

باکس گل‌رز و دسته گل رز تولد و جشن

گل های رز برای استفاده کردن در مراسم های تولد یا جشن های کوچک و خودمانی نیز کاربردهای زیادی خواهند داشت. بنابراین، برای تزیین کردن منزل در مراسم تولد یا سالن های جشن، می توان از گل های رز رنگارنگ استفاده کرد. با این وجود باید به این موضوع نیز توجه داشت که استفاده از گل در هیچ مراسمی محدودیت نخواهد داشت. بنابراین، در جشن های نامزدی، جشن تعیین جنسیت و... نیز می توان از گل آرایی استفاده کرده و زیبایی محیط را به میزان قابل توجهی افزایش داد. گل رز هدیه ای ارزنده برای انواع مراسمات می باشد.

همچنین برای عرض تبریک و شرکت در مراسمات تولد یا جشن های کوچک و خودمانی از یک باکس گل رز لاکچری و برای جشن نامزدی از جام گل‌رز برای گل آرایی و همچنین برای تبریک تولد دوست ، همسر و یا عشقتان از گل رز پایه بلند به صورت دسته گل رز بزرگ می توانید استفاده کنید که برای کادو روز ولنتاین هم می تواند گزینه ای خوبی باشد. هرچند گل رز پایه کوتاه مقرون به صرفه است اما گل رز پایه بلند شیک‌تر است. همچنین می توانید حروف انگلیسی با گل رز که اول اسم دوست ، همسر و یا عشقتان است و یا استند عدد گل رز سفارش دهید. باکس گرد گل رز می تواند انتخاب بصرفه‌تر و مناسب تری باشد چرا که تعداد گل های مورد استفاده قابل تغییر است و به نسبت تعداد گل ها قیمت باکس گل رز نیز متغییر خواهد بود. در این بین جام گل رز قرمز از پرطرفدارترین و لاکچری هدیه ها برای مناسبت های مختلف بشمار می آید و می تواند برای سورپرایز عزیزانتان گزینه مناسبی باشد.

دسته گل رز صد شاخه بلند
گل رز پایه بلند برای هدیه بهترین گزینه است
انواع گل رز جام گل و استند گل

 کلام آخر

در طی سال های گذشته، رز مظهر زیبایی و عشق بوده است. با این تفاسیر امروزه خرید و استفاده از دسته گل در مراسم های عروسی، مهمانی های رسمی؛ جشن های مختلف و... متداول شده است. بنابراین، هر شخص می تواند یک دسته رز زیبا را برای مهمترین رویدادهای زندگی خود خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهد. علاوه بر این با کاشت گل و نگهداری صحیح از گل نیز می توان تا سال ها شاهد رشد بوته های رز جاودان بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *