مقالات

گل ارکیده و معرفی انواع آن

انواع گل های ارکیده

گلهای ارکیده از نادرترین و در عین حال زیباترین گل های موجود در جهان است و همین ویژگی تاثیر ویژه ای بر قیمت گل ارکیده داشته است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی را در رابطه با خرید گل ارکیده طبیعی و انواع آن ها در اختیار شما بگذاریم، لذا ما را همراهی کنید تا به معرفی بهترین ارکیده های جهان بپردازیم.

گل ارکیده و معرفی انواع آن

ارکیده یک گروه بسیار گسترده و متنوع از گیاهان می باشد و هزاران گونه مختلفی از نظر شکل، اندازه و رنگ از آن ها شناخته شده است. امروزه استفاده از گل ارکیده برای خواستگاری و عروسی بسیار رایج شده است. در این مقاله قصد داریم انواعی از زیباترین ارکیده ها را به شما معرفی کنیم که در خرید گل ارکیده میتواند موثر باشد، لذا ما را همراهی کنید.

 

گل ارکیده فلونوپسیس

گل ارکیده فلونوپسیس، با ظرافت خاص خود، نیازمند مراقبت‌ های خاصی می باشد. ارکیده یا ثعلب در رنگبندی های مختلف موجود است گونه دیگری از این گل ارکیده خالدار می باشد. گلهای ارکیده فلونوپسیس حساسیت خاصی به مواردی نظیر خشکی نشان می‌دهد. نکات زیر را برای نگهداری و آبیاری مناسب این گل در نظر بگیرید:

  1. آبیاری: حدود یک‌بار در هفته تا 10 روز یک‌بار آبیاری انجام دهید. اما حتما قبل از خشک شدن کامل خاک گلدان، آبیاری را انجام دهید. در زمستان ‌ها که دما بالا می رود و رطوبت کاهش می یابد، نیاز به آبیاری بیشتر خواهد بود. مراقب باشید آب به روی غنچه‌ ها و شکوفه‌ ها نریزد، زیرا این کار عمر گل‌ ها را کاهش می دهد.
  2. خاک: از خاک ‌های مناسبی مانند دانه سنگ‌ های سبک معدنی یا پوکه ‌های معدنی درشت همراه با موادی مانند پرلیت و لیکا استفاده کنید. همچنین از بقایای پوسیده چوب یا پیت ماس و یا کوکوپیت نیز می ‌توانید استفاده کنید.
  3. حرارت و نور: دمای محیط برای ارکیده فلونوپسیس باید بین 10 تا 27 درجه سانتی‌گراد باشد.  این گل نور فراوان را دوست دارد، اما از نور مستقیم خورشید بپرهیزید. پنجره‌ های شرقی یا نور غیر مستقیم از جنوب خانه، مکان های مناسبی برای قرار دادن گلدان می باشند. در تابستان می ‌توانید از پشت پرده حریر یا به صورت غیر مستقیم به گلدان نور برسانید.
  4. تزیین و حمایت از ساقه ‌ها: برای حمایت از ساقه ‌های بلند آن، از گیره یا سیم تزیینی استفاده کنید. در صورت ریزش برگ ‌ها، آب اضافی گلدان را خالی کنید.
  5. دوره تعویض گلدان: بهترین زمان برای تعویض گلدان این گل در اواخر زمستان یا اوایل بهار می باشد. در صورتی قصد استفاده و خرید گل برای عروسی را دارید، می توانید از فلونوپسیس یا سایر ارکیده ها استفاده کنید.
خرید گل ارکیده و معرفی انواع آن
گل ارکیده فلونوپسیس

گل ارکیده وندا

یکی دیگر از نادرترین و زیباترین انواع ارکیده ها، گل ارکیده وندا می باشد. ارکیده وندا با گلبرگ ‌های مسطح و ریشه ‌های بزرگ و محکم، بسیار زیبا می باشد و جلوه خاصی را به نمایش می گذارد. ویژگی جالب این گل، رنگ آبی منحصربه‌فرد آن می باشد. گل ارکیده آبی تنها در وندا به چشم می ‌خورد. هر چند گل وندا رنگ‌ های دیگری نیز از جمله صورتی، سفید، نارنجی و قرمز دارد. رنگ آبی و بنفش این گل نسبت به سایر رنگ ها جذابیت بیشتری دارد. وندا به عنوان تنها ارکیده با رنگ آبی، نمادی از خاص بودن و زیبایی می باشد. این گونه در مناطق گرمسیر آسیای جنوب شرقی پدیدار شده و نخستین بار در سال ۱۶۱۳ کشف شده است. ارکیده وندا از ریشه‌ های خود به گیاهان دیگر متصل می ‌شود تا رطوبت و مواد مغذی لازم را از محیط استخراج کند. این گونه از ارکیده، اندازه‌ های گوناگونی از مینیاتوری تا بزرگ را دارد.

نگهداری از ارکیده وندا به نظر می‌ رسد کاری چالش‌ برانگیز باشد، اما در واقعیت با رعایت تعدادی نکته و دقت، می‌ توان از زیبایی این گل لذت برد. در ادامه توضیحاتی در مورد نگهداری از ارکیده وندا آورده شده است:

  1. نور مناسب: ارکیده وندا به نور فراوان احتیاج دارد، اما از نور مستقیم خورشید پرهیز کنید. پنجره‌ های جنوبی بهترین انتخاب برای تامین نور مناسب هستند.
  2. دما: این گل گرمادوست می باشد و نیاز به دما های بالای 18 درجه سانتی‌گراد دارد. در طول زمستان، از نور مصنوعی و دمای مناسب برای حفظ رشد بهینه آن اطمینان حاصل کنید.
  3. رطوبت: رطوبت مورد نیاز بین 60 تا 80 درصد است. با قرار دادن ظرف حاوی آب در اطراف گلدان یا استفاده از سیستم‌ های مرطوب‌کننده، می ‌توانید رطوبت مناسب را فراهم کنید. در صورتی که قصد خرید گل برای تولد را دارید، ارکیده وندا گزینه مناسبی می باشد.
خرید گل ارکیده و معرفی انواع آن
گل ارکیده وندا

گل ارکیده دندروبیوم

یکی دیگر از زیباترین گل های ارکیده، گل ارکیده دندروبیوم (Dendrobium Orchids) می باشد. این ارکیده اپی فیت محسوب می شود. این مورد به این معنا می باشد که گیاه روی میزبان ‌های دیگر رشد می ‌کند اما مواد مغذی را از آنها دریافت نمی ‌کند. در طبیعت، دندروبیوم‌ ها به طور معمول روی شاخه‌ ها یا سایر سطوح درختان رشد می‌ کنند. این گیاه دارای بیش از 2000 گونه مختلف می باشد و انواعی از گونه های مختلف آن در مراسم های مختلف از جمله عروسی، تولد و ختم استفاده می شوند. شکوفه‌ های آن ها معمولا در رنگ‌ های مختلف از جمله سفید، زرد، نارنجی، سبز، صورتی، بنفش و حتی قهوه‌ای موجود می باشد. برای خرید گل ارکیده ارزان، رنگ سفید گلهای ارکیده دندروبیوم، که برای مراسم ختم نیز استفاده می شود، توصیه می شود و به عنوان گل ارکیده خارجی نیز شناخته می شود.

بهترین محل قرار دادن ارکیده دندروبیوم نزدیک پنجره‌ می باشد که نور خوبی داشته باشد. این گیاهان عمدتا در نور جزئی خورشید بهترین عملکرد را دارند. از خاک‌ های گلدان خاصی برای ارکیده‌ ها استفاده کنید که حاوی پیت ماس، پرلیت یا پوست درخت صنوبر باشد. در طول فصل رشد، آبیاری باید منظم باشد. در ماه‌ های زمستان آبیاری را کاهش دهید و به خاک اجازه دهید کمی خشک شود. همچنین از گلدان‌ های کوچک با زهکشی مناسب برای این گیاهان استفاده کنید. این گیاهان بهار، تابستان و پاییز معمولا شکوفا می ‌شوند. در صورتی که قصد خرید ارکیده را دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را به بهترین شیوه راهنمایی کنند.

خرید گل ارکیده و معرفی انواع آن
گل ارکیده دندروبیوم​

گل ارکیده اونسیدیوم

از دیگر گونه های نادر و خوشگل ارکیده، می توان به ارکیده اونسیدیوم (Oncidium Orchids) اشاره کرد. ارکیده اونسیدیوم نیز یک گونه آپیفیت (epiphyte) می باشد. صدها گونه از ارکیده اونسیدیوم شناخته شده ‌اند. این گیاهان معمولا به عنوان "ارکیده بانوی رقصنده" نیز شناخته می‌ شوند، که به دلیل گل ‌های ژولیده و حرکت‌پذیر آن ها می باشد. ارکیده اونسیدیوم نور زیادی را دوست دارد و می ‌توانید آن ها را در نزدیکی پنجره‌ های رو به شرق یا جنوب قرار دهید. این گیاهان معمولا در محیط ‌های زیست بر پایه پوست درختان زندگی می ‌کنند. آبیاری باید منظم باشد و از آبیاری زیاد و ایجاد محیط اشباع خودداری کنید. در فصل رشد فعال هر ۷ تا ۱۰ روز یک بار آبیاری کافی است. از گلدان‌ های دارای زهکشی مناسب برای ارکیده‌ های اونسیدیوم استفاده کنید.

این گیاهان معمولا در پاییز شکوفا می ‌شوند. اطمینان حاصل کنید که محیط گلدان دارای زهکشی خوبی باشد. برای حفظ رطوبت، می ‌توانید گلدان را روی یک صفحه حاصل از سنگ‌ های مرطوب قرار دهید. برای تغذیه ماهیانه از محلول کم ‌نیتروژن استفاده کنید.

خرید گل ارکیده و معرفی انواع آن
گل ارکیده اونسیدیوم

گل ارکیده کاتلیا

گل ارکیده کاتلیا با ویژگی‌ های خاص خود یکی از محبوب‌ترین گونه‌ های ارکیده می باشد. برخی از ویژگی ‌هایی که این گیاه را جذاب می ‌کند و موجب خوشحالی صاحبان ارکیده کاتلیا می ‌شود، عبارت اند از:

  1. عمر طولانی: ارکیده کاتلیا معمولا عمر زیادی دارد و با مراقبت مناسب ممکن است سال‌ ها طول بکشد تا گل بدهد.
  2. رنگ زیبا: ارکیده کاتلیا با گل ‌های بزرگ و متنوع به رنگ های مختلف از جمله صورتی، سفید و زرد، زیبایی خاصی به محیط زیست اضافه می‌ کند.
  3. ویژگی‌ های ظاهری ممتاز: شاخه و برگ‌ های ارکیده کاتلیا با رنگ سبز مات و پیاز کاذب در ظاهر گیاه تعادل ایجاد می ‌کنند و این ویژگی‌ ها به آن ها کمک می ‌کند تا آب و مواد غذایی را به ‌طور موثر ذخیره کرده و امروزه از گلهای ارکیده کاتلیا در استند گل مراسم تولد، عروسی و ختم استفاده می شود.

نور غیرمستقیم و زیاد بهترین گزینه می باشد. شما می‌ توانید از نور طبیعی یا نور مصنوعی (چراغ LED) استفاده کنید. اگر برگ‌ ها تیره شوند، نشانه کمبود نور می باشد. دمای آن در روز باید بین ۲۱ تا ۲۹ درجه سانتیگراد و در شب بین ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتیگراد باشد. میزان رطوبت محیط باید بین ۴۰ تا ۷۰ درصد حفظ شود. این گل به آبیاری عمیق و دقیق نیاز دارد و از زهکشی خوب در گلدان استفاده کنید. لازم به ذکر است که در دوره شکوفه ‌دهی، مقدار آبیاری را افزایش دهید. همچنین در فصل رشد، از محلول کود مخصوص ارکیده استفاده کنید.

خرید گل ارکیده و معرفی انواع آن
گل ارکیده کاتلیا

ارکیده سیمبیدیوم

از دیگر انواع گل های ارکیده، می توان به گلهای ارکیده سیمبیدیوم اشاره کرد. گل ارکیده سیمبیدیوم یا ارکیده قایقی یکی از انواع ارکیده‌ های مقاوم به سرما می باشد. این گونه از ارکیده‌ ها معمولا مقاومت زیادی در برابر دما های پایین دارند و می‌توانند در شرایط سرد به خوبی رشد کنند. این ویژگی زیستی این گونه از ارکیده‌ ها آن را برای کشور ها و مناطقی با آب و هوای سرد یا تغییرات دمایی شدید، مثل برخی مناطق شمالی و مرتفع، مناسب کرده است. در زمستان آبیاری این گل را کاهش دهید اما از خشک شدن کامل خاک جلوگیری کنید. هر دو ماه یکبار از کود مخصوص ارکیده یا کود کم نیتروژن استفاده کنید. همچنین برای شکوفه ‌دهی بهتر، دما را در تابستان در محدوده ۲۱-۲۹ درجه سانتیگراد نگه دارید. امروزه معمولا از ارکیده قایقی به عنوان گل ارکیده لاکچری یاد می شود.

خرید گل ارکیده و معرفی انواع آن
گل ارکیده سیمبیدیوم

نحوه نگهداری ارکیده طبیعی

نگهداری از گلهای ارکیده نیازمند توجه به چندین عامل مهم می ‌باشد که در متن زیر به توضیح آن ها پرداخته شده است:

  1. نور: ارکیده‌ ها نیاز به نور فراوان دارند اما از نور مستقیم خورشید پرهیز کنید. بهترین مکان برای قرار دادن ارکیده ‌ها کنار پنجره‌ های جنوبی یا شرقی می باشد.
  2. دما: بیشتر ارکیده ‌ها در دما های متوسط به خوبی رشد می‌ کنند. دمای روز باید بین 20-25 درجه سانتی‌گراد و دمای شب بین 15-20 درجه سانتی‌گراد باشد. برخی از ارکیده ‌ها مانند ارکیده ‌های سیمبیدیوم، می ‌توانند در دما های پایین‌تر نیز رشد کنند.
  3. رطوبت: ارکیده‌ ها به رطوبت بالا نیاز دارند. به شما توصیه می کنیم رطوبت را حداقل 40 درصد حفظ کنید.
  4. آبیاری: آبیاری باید بر اساس نوع خاک و شرایط هوا انجام شود. به طور کلی زمانی آبیاری کنید که خاک به طور جزئی خشک شده باشد. اما از زیاده‌ روی در آبیاری نیز بپرهیزید.
  5. خاک: از خاک خاصی برای ارکیده‌ ها استفاده کنید که خاصیت متناسب با نیاز های این گیاه را داشته باشد.
  6. کود دهی: در فصل رشد از کود مخصوص ارکیده‌ ها استفاده کنید.
  7. تغذیه: برخی از ارکیده‌ ها نیاز به تغذیه بیشتری دارند و ممکن است نیاز به مکمل ‌های غذایی داشته باشند.

استفاده از گل ارکیده در مراسم عروسی و تولد

استفاده از گل ارکیده در مراسم عروسی و تولد تصمیمی بسیار مناسب و عاقلانه می باشد. ارکیده به عنوان گلی با ظاهر زیبا به مراسم شما زیبایی خاصی می بخشد. گل‌ های ارکیده دارای رنگ های بسیار زیبا و متنوعی می باشند و می توانید ترکیبی بسیار زیبایی از آن ها را به عنوان گل عروس انتخاب کنید. دسته گل ارکیده صورتی همراه با گل ارکیده ی سفید می تواند گزینه مناسبی برای دسته گل عروس باشد.

همچنین جام گل ارکیده‌ و حلقه گل ارکیده برای تزیین میز ها، تالار و محل مراسم ازدواج بسیار مناسب هستند. امروزه از گل‌ های ارکیده برای تزئین کیک عروسی نیز استفاده می‌ شود. گل ارکیده بنفش ، گل ارکیده سفید ، گل ارکیده صورتی یا ترکیبی از گل ارکیده سفید و بنفش بهترین گل ارکیده خواستگاری هستند. علاوه بر مراسمات عروسی گل ارکیده کادویی مناسب برای هدیه به همسر برای مناسبت های مختلف است در صورتی که قصد خرید گل ارکیده را دارید، می توانید از فروشگاه ما نسبت به خرید گل ارکیده عروسی و تولد اقدام کنید.

خرید گل ارکیده و معرفی انواع آن
گل ارکیده در عروسی

استفاده از ارکیده در مراسم ختم

استفاده از گل ارکیده در مراسم ختم یک انتخاب زیبا و معنی ‌دار می باشد. گل های ارکیده با زیبایی، اصالت و شکوه خود معنا و احساساتی را به مراسم‌ ها افزوده و آرامش خاصی را به محیط می بخشند. در این مراسمات، می‌ توانید ارکیده‌ های مختلف با رنگ ها و طرح‌ های متنوع را به کار ببرید. معمولا از ارکیده‌ های سفید به عنوان نمادی از پاکیزگی، عزت و احترام به مرحوم استفاده می شود. همچنین گل های ارکیده به دلیل ظاهر شگفت‌ انگیز و ظرافت خاصی که دارند، به عنوان یک انتخاب شیک و حساس برای مراسم‌ های مذهبی یا فرهنگی در نظر گرفته می ‌شوند. برای خرید گل ارکیده قیمت مناسب، فلونوپسیس به دلیل فراوانی و شناخته شدن به عنوان گل ارکیده رنگی، به دلیل تنوع رنگی بالا، توصیه می شود.

خرید گل ارکیده و معرفی انواع آن
گل ارکیده در ترحیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *